
HAL Id: halshs-00856979
https://shs.hal.science/halshs-00856979

Submitted on 13 Apr 2017

HAL is a multi-disciplinary open access
archive for the deposit and dissemination of sci-
entific research documents, whether they are pub-
lished or not. The documents may come from
teaching and research institutions in France or
abroad, or from public or private research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
destinée au dépôt et à la diffusion de documents
scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
émanant des établissements d’enseignement et de
recherche français ou étrangers, des laboratoires
publics ou privés.

Reinterpreting revolutionary Zanzibar in the media
today: the case of Dira newspaper

Marie-Aude Fouéré

To cite this version:
Marie-Aude Fouéré. Reinterpreting revolutionary Zanzibar in the media today: the case of Dira news-
paper. Journal of Eastern African Studies, 2012, 6 (4), pp.672-689. �10.1080/17531055.2012.729781�.
�halshs-00856979�

https://shs.hal.science/halshs-00856979
https://hal.archives-ouvertes.fr


 1 

 

Reinterpreting revolutionary Zanzibar in the media today: the case of Dira newspaper  

 
 

Marie-Aude Fouéré* 

Centre d’étude d’Afrique Noire, Bordeaux, France 

 

 

 

For years, the official narrative of the Zanzibari nation imposed a specific conception of identity and citizenship 

built on a racial understanding of the Isles’ history and the silencing of collective memories of violence 

perpetrated by the 1964-1975 regime. The democratization process of the mid-1990s allowed for the emergence 

of a critical public sphere which contributed to the public circulation of alternative national imaginaries and the 

resurfacing of clandestine collective memories. This paper explores the role of the press in the production and 

circulation of alternative narratives of the 1964 Revolution and its aftermath by focusing on the Zanzibari 

newspaper Dira. It shows how issues raised in the newspaper’s memory entrepreneurs engage with collective 

representations of belonging and the nation in Zanzibar. 

Zanzibar; Revolution; national imagination; memory; Dira; media. 

 

 

The Revolution of 1964 and its aftermath (1964-1975) constitute a central episode in 

the history of Zanzibar which shapes contemporary representations of belonging and the 

nation.
1
 In today’s society, there is not a single memory, but on the contrary multifaceted 

memories of this historical event and the following murky period. The 1964 Revolution
2
 and 

the 1964-1975 years are recalled and given meaning in ways which reflect social status, ethnic 

identities, generation and political affiliations. Also depending on situations of remembrance 

and recalling (family discussions, social occasions, political gatherings, etc.) and larger 

socioeconomic configurations, narratives of the 1964 Revolution and the following decade of 

authoritarianism are characterized by plurality, transformation and intertwining over time and 

in the present.
3
 Among the many existing narratives, the official version developed by the 

state holds a dominant position. Until the mid-1990s, the control over the production, 

transmission and circulation of ideas combined with the use of repressive measures aimed to 

impose silence on alternative or competing memory narratives produced within the Zanzibar 

society made it possible for the regime to gain monopoly on representations of the past, but in 

parallel, contributed to the clandestine production and transmission of unofficial competing 

                                                      
* Email: marieaude.fouere@gmail.com 
1
 Fieldwork was partly funded by the Institut Français de Recherche en Afrique, Nairobi, Kenya. It was 

conducted from November 2008 to January 2009, and in July 2009. I wish to deeply thank Professor Abdul 

Sheriff for his comments on the first version of this paper submitted to him in July 2010, as well as Ally Saleh 

and Ismail Jussa, both former members of Dira, for their additional inputs in August 2010. 
2
 The violent overthrow of the constitutional monarchy of Zanzibar led by Prime Minister Mohammed Shamte 

and the Sultan of Zanzibar, Seyyid Jamshed Abdulla on 11-12 January 1964, one month only after independence 

from the British protectorate powers and the first democratic elections, is referred to as a “Revolution” in state 

terminology and in academic historiography. This article will show and explain why this qualification is 

contested today. 
3
 Burgess, “Memories, Myth and Meanings”; Fouéré, “Sortie de clandestinité”; Loimeier, “Memories of 

Revolution”; Myers, “Narrative representations”. 



 2 

memories. This official discourse was characterized by recurring racial binary tropes adopted 

and spread to present a clear-cut and unambiguous version of the past and its meaning for the 

present, with the explicit aim to foster unity in the frame of the nation-building project, and 

with the implicit strategy to enhance the legitimacy of the men in power.  

Yet, as the mid-1990s democratization process and the rise of the media opened new 

avenues for political competition and the constitution of a critical public sphere, the position 

of the regime to produce overwhelming versions of the past came to be questioned. The 

present article focuses on one such competing narrative
4
 produced and publicised with the 

obvious intention to challenge the dominant official historical version of the 1964 Revolution 

and its aftermath, and . Published from 2002 to 2003 in the pages of a Zanzibari newspaper in 

Swahili called Dira, this challenging representation of the past significantly contributed to 

have clandestine memories of the 1964 Revolution and the following years resurface publicly 

and be (re-)introduced as a politicized resource. This article presents the newspaper’s 

journalists and their objectives, explores what is said about the past and how this departs from 

the stances of the official narrative, and gives insight into its audience and reception. It shows 

that the memoryscape drawn by Dira’s educated memory entrepreneurs engages with 

representations of belonging and citizenship which are infused by pre-revolutionary nostalgia 

and the search for cultural authenticity. As elsewhere in Africa, not only “the boom for 

colonial nostalgia” and claims for autochthony and authenticity are striking,
5
 but they shape 

political imaginaries of the nation and are used as a powerful tool in political competition. 

 

A. Dira newspaper and its team 

  

 The weekly newspaper Dira (“vision” in Swahili) was started at the end of 2002 by 

the Zanzibar International Media Company (ZIMCO). The publication project slowly matured 

out of informal discussions held at Masomo bookshop, the then meeting point of intellectuals 

and personalities of the media scene and political life who informally met there on Sunday 

mornings and exchanged their ideas over the state of affairs in the Isles. It actually came to 

birth under the impulse of journalists from the Mainland who handed its concrete realisation 

to Zanzibaris intellectuals and journalists. The original team gathered an experienced 

journalist, the late Ali Mohamed Nabwa; an emerging politician of the Civic United Front 

(CUF) opposition party, Ismail Jussa Ladhu; a civil servant versed in newspaper editing, 

Hamza Zuber Rijal; renown professional Zanzibari journalists, notably Ally Saleh and Salim 

                                                      
4
 As shown by Garth A. Myers, there are many different but intersecting narratives of revolutionary Zanzibar. It 

is not the aim of the present article to assert that the Dira narrative would be more significant, original or 

authentic thaan others. Its specificities, however, lie in that it reached a large audience and gained popularity in a 

period, the early 2000s, marked by the increasing public expression of political opposition and diverging 

interpretations of the Isles’ past.  See Myers, “Narrative representations”, 430-431. 
5
 For the quotation, see Werbner, “Beyond oblivion”, 1. With regards to autochthony and authenticity, see 

Geschiere, The perils of belonging.  



 3 

Said Salim; and emerging young journalists such as Mohammed Ghassany, Jabir Suleiman 

and Salma Said.  

 The most experienced journalist Ali Nabwa – a veteran of the 1964 Revolution – was 

appointed Chief Editor of the newspaper. In the pre-revolution time, this man of Comorian 

origin used to work for the national daily news in English, the Nationalist. He was also the 

manager of the East African Publishing House. Known to have many close acquaintances 

among members of the Umma Party
6
, he always publicly denied he was a true partisan or took 

any active role in the party’s activities. As a university student in Romania, he was absent of 

the country when the Revolution took place on the night of 11-12 January 1964–he returned 

to the Isles five days after only and refused to play any visible political role.
7
 In 1972, being 

among the accused of President Abeid Amani Karume’s assassination in the month of April
8
, 

he fled the country to escape the treason trial and took asylum in Comoro islands. He worked 

there from 1972-1975 as the director of the national radio and it is said that he took part in the 

1975 coup d’état fomented by former Comorian President Ali Soilih. After coming back to 

Tanzania, he was employed by the government daily newspaper Daily News then the private 

but pro-government newspaper The Guardian. He later became the press secretary and speech 

writer of Dr. Ali Juma Omar, Chief Minister of Zanzibar from 1988–1995, later appointed 

Vice President of Tanzania from 1995–2001. Nabwa was dismissed when Zanzibari CCM 

politician Ali Mohamed Shein
9
 replaced Ali Juma Omar in 2001. This event is depicted as a 

turning point in his life. Some of his close acquaintances say that resentment for not being 

rewarded for his commitment to support the government triggered off his involvement in Dira 

newspaper. Others assert that the knowledge he acquired and the political secrets he got 

access to by being close to the political centre of decision, as well as his own involvement in 

the political machinery, eventually incited him, towards the end of his life, to speak out.  

As far as Ismail Jussa is concerned, this then emerging politician with a background in 

law from the UK has been the CUF director of Foreign Affairs and International Cooperation 

for years.
10

 When studying abroad, he participated actively in debates channelled on the 

Zanzinet website.
11

 In one of our interviews, he denied that Dira had any affiliation with CUF 

or was bound to it by any secret agenda. He insisted that he was the one who provided most 

funds to launch the newspaper. Yet, as journalist Ally Saleh indicated, several other 

Zanzibaris from the Isles and from the diaspora also contributed financially. It is said that 

                                                      
6
 The Umma Party was formed in 1963 by dissidents of the Zanzibar Nationalist Party (ZNP). This bunch of 

dissidents was composed of Marxist intellectuals, most of them educated in the UK or Eastern Europe, and/or 

trained in Communist Cuba or Egypt. 
7
 See his biography (Nabwa, From the Gallows, unpublished) which was published in different parts in Dira 

under the title “Siku moja itakuwa kweli” (One day it will be true). 
8
 Umma party members were the main suspects of the assassination of President Karume in April 1972. 

9
 Ali Mohamed Shein became President of Zanzibar in October 2010. 

10
 Ismail Jussa was elected member of the House of Representatives for the Stone Town constituency in the last 

October 2010 general elections. 
11

 www.zanzinet.org 



 4 

enough funds were gathered to finance 12 newspaper issues in a row. Ismail Jussa also 

insisted that he was the one who convinced Ali Nabwa to become Dira’s leader. 

 Other members of Dira gathered experienced journalists who were discontent with 

the control of expression in the local press in Zanzibar and wanted to challenge the 

conformity of the media landscape. Salim Said Salim, an experienced Zanzibari journalist of 

the same generation as Ali Nabwa who was trained in China, has been writing for various 

Mainland newspapers and has always proved a defender of the Isles’ specific political life. He 

was appointed Sub-editor before becoming Sales Manager of Dira. Ally Saleh, well known in 

Zanzibar for his outspoken stand, has been the BBC Swahili correspondent in Zanzibar for 

years as well as a regular correspondent in Zanzibar for various Mainland newspapers and a 

book translator. He replaced Salim Said Salim as Dira Sub-editor. Hamza Rijal, a civil 

servant working in the field of environment, has never been a professional journalist but used 

to own a Muslim newspaper called Maarifa  (“knowledge”, in Swahili) dealing with Muslim 

history and Muslim religious issues and involved in promoting Swahili language correctness 

and Zanzibar cultural uniqueness, before the lack of funds led the newspaper to bankruptcy.  

As for the younger journalists who joined the newspaper shortly after its launching, 

they were emerging fierce writers who did not fear to express critical opinions of various 

political issues relating both to Zanzibar and the Mainland, and to exhibit their pride in 

Zanzibari cultural uniqueness. Mohammed Ghassany, educated in Germany, used to write for 

the former weekly Mainland-based Rai, a newspaper that was owned by renowned journalist 

Jenerali Ulimwengu and was highly estimated by the educated upper-middle class. Until 

today, Jabir Suleiman is known for not mincing his words against the wheeling and dealing of 

both the Zanzibari and the Mainland political elite. Finally, Salma Said, now correspondent 

for various important Mainland newspapers such as the The Citizen and Mwananchi, and a 

reporter for the Deutsche Welle Germany-based radio and other Western media, took her first 

steps in journalism with Dira. Although most journalists were not members of any political 

party, they were known for their critical stand against the party in power and the government, 

and for their sympathy for CUF and its leader Seif Sharif Hamad
12

. 

Although most articles were composed by Dira, the newspaper accepted anonymous 

or non-anonymous articles which were sent to the Editor’s desk by common citizens, 

sometimes from abroad, or by politicians of various statuses. Ibrahim Hussein, a former 

Umma Party sympathizer who spent 8 years in prison after the treason trial which followed 

the assassination of President Abeid Karume, and who later left the Isles to work on the 

Mainland for many years before he returned and settled in Unguja, greatly contributed with 

articles about the Union. Biographies of significant Muslim figures of the previous centuries 

                                                      
12

 Mohamed Ghassany openly joined CUF in late 2009. He actively contributed to the party’s activities since the 

rapprochement (maridhiano) between President Karume and opposition leader Seif Shariff Hamad in November 

2009, most notably during the referendum campaign for the formation of a government of national unity (serikali 

ya umoja wa kitaifa ) in July 2010. He suspended his partisan activities when he started working for Deutsche 

Welle in Germany in September 2010. 



 5 

as well as the histories of the educated elite of the Isles were written by well-known Muslim 

sheikhs such as Maalim Idris Saleh. Some CCM politicians, anonymously or not, published 

articles denouncing the party’s internal affairs. Dira’s journalists indicated that the ever-

increasing popular participation of citizens kept the newspaper alive given that the team was 

reduced and, as Ally Saleh insisted in an interview, could not have carried forward the 

newspaper single-handedly.  

 

B. The troublemaker 

  

 Different generations of outspoken personalities of the media scene in Zanzibar were 

represented in the team of Dira. Ali Nabwa and Salim Said Salim were grown men at the time 

of the Revolution and followed step by step the history of Zanzibar in the making. They 

belong to a generation of enthusiastic educated Zanzibaris whose understanding of history and 

expectations for change were shaped by a cosmopolitan, pan-Africanist, nationalist and 

Marxist identity, but who attended the decay of anti-colonial and anti-capitalist ideologies of 

liberation in the face of the rise of authoritarianism
13

. Nabwa personally knew most prominent 

and internationally-known figures of the political scene in Tanganyika and Zanzibar as well as 

all main actors of the 1964-1975 period, such as: members of the Umma Party–in the first 

place Abdulrahman Babu, the founder and leader of the party–he would hang around with; 

members of the first post-Revolution government, in the first place President Abeid Amani 

Karume; and politicians of the Mainland, among them President Julius Nyerere. These are the 

leaders his articles are about for they embody both nationalist hopes and the failure of genuine 

independence.  

Journalist Ally Saleh and civil servant Hamza Rijal, who are today in their fifties, were 

young kids when the Revolution took place but still have vivid memories of the pre-

Revolution atmosphere.
14

 They matured in the early post-Revolution time, a period marked by 

socialist-borrowed rhetoric of nation-building (the kujenga taifa Swahili watchword), the 

promotion of a revolutionary ethos and discipline which supposed that each and every citizen 

should mobilize for the construction of a new society, and the deployment of concrete 

modernizing endeavours intended to bring development for all.
15

 Yet, as the authoritarian 

character of the Karume decade revealed itself, and that economic deterioration affected each 

and every Zanzibari, the post-Revolution period soon buried popular hopes for change. People 

in their fifties today bear the deception, disillusion and frustration of a generation deluded 

with false and unrealized promises of modernity and development.  

                                                      
13

 See Burgess, “An Imagined Generation”.   
14

 During an interview, one journalist recalled writing the name of the ZPPP/ZNP party – at that time perceived 

by a majority of Zanzibaris as the anti-African party of the Arab elite – in the sand in his schoolyard when he 

was a child–because of this, he was beaten by his schoolmates. ZPPP means Zanzibar and Pemba People’s Party, 

and ZNP Zanzibar Nationalist Party. 
15

 Burgess, “Cinema, Bell Bottoms, and Miniskirts”; Burgess, “The Young Pioneers”. 



 6 

As for the younger journalists, who are today in their late thirties and early forties, 

they were born shortly after the Revolution. Their childhood and adolescence took place in an 

economically prostrate Zanzibar. They reached their twenties at the end of the 1980s or early 

1990s, at a time when structural adjustment programmes introduced the liberalization of the 

economy, offering a new modernizing rhetoric which appealed to a youth aspiring to social 

and economic upward mobility and success but lead, again, to disillusion for reasons of 

increased socioeconomic disparities. If multiparty competition was reintroduced in 1992 and 

raised hopes for political change, it was never given the means to be implemented adequately: 

the first-past-the-post system and repeated electoral frauds, not to mention cases of 

intimidation and violence, have prevented adequate expression and representation of the 

opposition, let alone a change in power
16

. Instead of enhancing democracy and fostering 

social unity, multipartyism has exacerbated tensions and divisions in the Zanzibari society as 

well as between Zanzibar and the Mainland.  

Although Dira members were variously informed by their times
17

 in the sense that 

they developed representations of the past based on their own personal past and memories of 

it but also on a generational experience of the local socioeconomic and political situation, they 

share a common disillusion and frustration which, from 1964 on, has accompanied every new 

generation eager for change. Their conception of the Revolution and the post-Revolution era, 

considered as the origin of the endless hardship which has unfolded until today in the Isles, 

reflects this shared embittered disenchantment, and their will to remedy it by speaking out 

openly against the political elite in power and its wrongdoing. This explains why in 

interviews, former members of Dira justified the need to create a newspaper on the ground 

that, at the beginning of the 2000s and contrary to what happened in Tanzania Mainland 

where the inception of political democratization in 1992 led to the rise of a vibrant private 

press,
18

 the Zanzibari media landscape was still characterized by the absence of freedom of 

expression and the tight control of the state. The newspaper clearly aimed to be an avenue for 

plural and alternative opinions which could not be expressed elsewhere, and tackle sensitive 

issues specific to the political, social and economic situation in the islands of Zanzibar. As 

Ismail Jussa explained in an interview, it was well known that Ali Nabwa was a 

“troublemaker” (mchokozi), and this is exactly why the latter was chosen to lead Dira. The 

intention of the coming newspaper to be provocative and make waves was obvious. 

 

                                                      
16

 Cameron, “Narratives of Democracy”; Bakari, The democratization process.  
17

 For the significance of historical experience – or times – more than race or ethnic identity in shaping 

generational identities and political positions, see Burgess, “An Imagined Generation”. 
18

 Hunter, “Enzi za Mwalimu”; Stürmer, The Media History of Tanzania. 



 7 

C. Producing alternative history 

 

 To produce a historical narrative which would compete with the national official 

history and ideology was, from the start, one of the main objectives of the newspaper. Two 

main topics were given new lights and new interpretations throughout the year when Dira was 

published: the 1964 Revolution and its aftermath
19

; the Union between Zanzibar and 

Tanganyika within the United Republic of Tanzania. The very first issue of the newspaper set 

the tone. It opened with an article by Ali Nabwa entitled “Nyerere si Malaika” (Nyerere is not 

an Angel) which, based on the latter’s personal memories and his re-readings of words and 

actions of the first President of Tanganyika in 1961 and first President of the United Republic 

of Tanzania in 1964, Julius Nyerere, was aimed to dismantle Nyerere’s contemporary 

eulogistic official image. Departing from the state-built imagery in which Nyerere is 

presented as a national hero who placed morality and justice above pragmatic considerations 

and political strategies, and sacrificed his personal interest for the common good
20

, the article 

depicts Nyerere as a condescending, disloyal and self-interested man who resorted to 

backroom deals, intrigues and machinations to reach and keep power, manoeuvred to get rid 

off popular politicians who got in his light, and stabbed even faithful companions in the 

back
21

. Nabwa’s piece of work notably explains in great detail what he presents as Nyerere’s 

biased perceptions of the history and culture of the islands which, according to him, had 

extremely severe long-term consequences on the future of the country. Nyerere is said to have 

conceived Zanzibar as a place reminiscent of a past marked by all-Arab inhumane slave trade 

and slavery, and social, economic and political domination over black Africans which, 

following the watchword of African nationalism and pan-africanism he advocated for, should 

be buried; he also considered Zanzibar an area where the Arab-Islamic-referenced 

cosmopolitan Swahili cultural specificities which took shape and flourished over the centuries 

contributed to develop
22

, among Zanzibaris, collective attitudes of distinction and dissociation 

from the African continent – and for Nyerere, such separate Zanzibari identity needed to give 

way to a black African- and Mainland-centred culture.  

 Depicting Nyerere’s biased understanding of the history and culture of the Isles and 

the many inappropriate and harmful political decisions which resulted from it did not only 

equate with attacking symbolically the one-and-only icon of the Mainland, but also 

constituted, for Dira’s Chief Editor, a pretext to challenge the hegemonic state narrative of the 

1964 Revolution and its aftermath. Indeed, it is the very same racial conception of 

nationalism, intensified by British colonialism and re-appropriated by the three main political 

                                                      
19

 See among others Clayton, The Zanzibar Revolution; Lofchie, Background to a Revolution; Martin, Zanzibar–

Tradition and Revolution. 
20

 About the production of Nyerere as a political icon since his death in 1999, see Askew, “Sung and Unsung”; 

Fouéré, “Entre mythe et histoire”. 
21

 For a similar perspective, see also Mwijage, The Dark side of Nyerere’s Legacy. 
22

 See Caplan and Topan, Swahili Modernities. 



 8 

parties contesting for the first post-independence power from 1957, which infused the heirs of 

the zama za siasa period who led the Revolution and seized power in 1964
23

. They justified 

their action on the grounds that a foreign minority of Arab oligarchy assisted with privileged 

minority groups such as Comorians and Indians, had ruled the true Black African owners of 

the Isles without legitimacy, and had exploited and oppressed them
24

. In the state rhetoric, the 

term “African” therefore refers to both the Shirazis indigenous populations of Unguja and 

Pemba and the later-arrived black populations from the Mainland–hence the name of the 

political party which claimed to represent Africans in general and became the single party in 

1964, Afro-Shirazy Party (ASP). Race, which the colour of the skin and physical features 

would reveal, was used as the criterion of identity and citizenship. The overthrow of the first 

post-independent government of Zanzibar in 11-12 February 1964 was labelled an ‘African 

Revolution’, for it was said to be carried out by the African majority
25

 and for its benefits, and 

to be the result of a popular mass movement which expelled an alien illegitimate power – 

violence being a revolutionary necessity to root out undesirables hanging on to Zanzibar 

Africans’ homeland. Combined with a radical socialist leaning, racial revenge and justice 

constituted the trope upon which the state rhetorically built its legitimacy and introduced 

institutional and economic measures from 1964. When ASP merged with TANU (Tanganyika 

African National Union, the single party in the Mainland) in 1977, a ‘tanzanianization’ of the 

1964 Revolution or, as Garth Myers puts it, the intensification of the “African-ness of the 

revolutionary script, conceiving the revolution as African liberation and blocking out non-

black understandings of identity on the islands” took place.
26

 Former more ambiguous 

conceptions of African-ness displayed by the ASP elite and Karume himself who both and 

sometimes contradictorily defended the superiority of blackness while recognizing the 

historical specificities of blood-mixing in Zanzibar totally disappeared from official 

discourses. From 1977, a true Zanzibari was to be a black Zanzibari.  

 The provocative “Nyerere is Malaika” paved the way for a radical revision of this 

hegemonic racially-grounded revolutionary ideology. Feuilletons articles unrolled over a year 

of newspaper issues, such as Nabwa’s not yet published biography “Siku moja itakuwa kweli” 

                                                      
23

 In this paragraph presenting the racial nationalism which emerged during the period called the “time of 

politics” (zama za siasa) from 1957-1963 and was reproduced after 1964, I use the recent historiography on 

revolutionary Zanzibar (see, among others, Shivji, Pan-Africanism; Glassman, “Sorting out the Tribes”; 

Glassman, “Slower than a massacre”; Myers, “Revolutionary Zanzibar”), some of which which Nabwa explicity 

uses – he quotes his references – and conflate with his own personal memory. I do not present in detail the 

extensively studied and well-known 1957-1963 period. 
24

 Sheriff, “Race and Class”. 
25

 Insurgents were led by leaders who prided themselves on their black African and Mainland-based origin. 

Speculations as to who actually masterminded the revolution have filled past reports and newspaper articles, 

post-revolution memoirs of victims and scholar history books. A recent book by Harith Ghassany (Ghassany, 

Kwa heri ukoloni) compiling personal accounts of the planning of the Revolution asserts that the Revolution was 

neither a popular uprising nor a state overthrow led by Zanzibaris but a coup organized by the Mainland elite, in 

the first hand Nyerere, and implemented by sisal plantations workers. 
26

 Myers, “Narrative representations”, 438. Mapuri’s book, The 1964 Revolution, published in 1996, is said to 

exemplify this new trend that articulates autochthony, blackness, African-ness and political legitimacy. 



 9 

(One day it will be true), “Mapinduzi ni matokeo ya ubinafsi” (The Revolution is the product 

of individualism) and “Siku 100 za kuundwa Muungano wa Tanzania” (The hundred days that 

made the Union of Tanzania), to cite only a few of Nabwa’s pieces. Most articles of the team, 

notably those by Ally Saleh and Mohammed Ghassany, developed a competing narrative 

aimed to contest the hegemonic ideology upon which the political elite legitimized its exercise 

of power for decades. In this competing version, simple dichotomies between the exploitative 

rich Stone Town-based Arabs and the wretched ex-slaves plantation Africans are questioned. 

Quoting recognized academic historiography, articles give way to increased subtleties in 

depicting the sociological components of the revolutionary society. The nature and scope of 

slavery, of Arab rule, and of the Revolution is radically revised. The responsibility of Arab 

and Swahili merchants in the slave trade and slavery is put into perspective by referring to the 

fact that the former were a link among others in the chain of the wide-scale international 

economic system based on human exploitation which existed at that time; and its oppressive 

and humiliating aspects are counterbalanced by arguments which emphasize the significant 

proportion of inter-marriages and the continuous social integration of slaves in the Zanzibar 

society. The Omani Arab Sultanate of the 19
th

 century is not regarded as a colonial oppressor 

but equated with an era of true independence characterised by social harmony, economic 

prosperity and political prestige–this pre-revolutionary nostalgia often relating to the 19
th

 c. 

urban development of Stone Town
27

. Last, the 1964 Revolution is not associated with 

liberation but is considered an illegitimate “invasion” (mavamizi) of Mainland foreigners.  

 Rather than race or ethnicity, it is culture which is promoted as a legitimate marker of 

Zanzibari identity and political sovereignty in Dira’s imaginaries of the Zanzibari nation. 

Culture is seen as a set of ways of doing and ways of thinking developed over the centuries 

and rooted in religious practices (Islam), norms of sociability (from hospitality and 

friendliness to politeness and etiquette), island-based yet urban and cosmopolitan way of life, 

and language correctness. However, in this cultural nationalism which promotes ustaarabu, 

cosmopolitanism and blood-mixing, culture is used as a criterion for belonging and 

citizenship, and consequently for political legitimacy. If the Zanzibari community 

“imagined”
28

 by Dira’s writers seems to breaks away from racialist and racist definitions of 

national identity which have prevailed in official discourses, it nevertheless resort to a 

substantiated notion – culture – as a basis  for inclusion and exclusion. Wazanzibara, as black 

Mainlanders are commonly called today (bara meaning Mainland Tanzania) in an evident 

dichotomy with Wazanzibari, are targeted as the alien community deprived of adequate 

Zanzibari culture, and therefore of the right to have a say in the political future of the Isles. 

Pre-revolutionary nostalgia displayed in Dira is not simply a “phantasmagoria of loss 

generated by modernity”
29

, but is a symbolic resources used in political struggle.  

                                                      
27

 Blissell, “Engaging Colonial Nostalgia”. 
28

 Anderson, Imagined community. 
29

 Hyussen, “Present Pasts”. 



 10 

 Finally, the article intents to reveal the role Nyerere played in manoeuvring for the 

April 1964 Union between the two sovereign nations of Zanzibar and Tanganyika. Under the 

pressure of the anti-Communist United States who feared that Zanzibar might become their 

‘Cuba of Africa’
30

 and for fear of the increasing popularity and potential political victory of 

Abdulrahman Babu, the pro-Communist ex-Umma Party leader, Nyerere is said to have 

prepared in great secrecy the constitutional framework of the Union. He intrigued to impose it 

without seeking any popular mandate from the people of the Isles or of Tanganyika, from the 

political elite and, on Zanzibar’s side, from Abeid Amani Karume
31

. The article defends the 

idea that the Union, which created the United Republic of Tanzania, was meant not only to 

control the political destiny of the Isles, but to destroy the economy and culture of a place 

that, not so long before, as Ali Nabwa reminds the reader, Nyerere wanted to “tow out into the 

middle of the Indian Ocean”.
32

 As for Karume, it is said that he disregarded the shaky legal 

and political foundations of the Union, even more its potential long-term consequences, to see 

it only as a means of getting rid off real or perceived threats to his power.
33

  

 In revising both the Mainland and Zanzibari official narrative about the Union which 

states that bringing Tanganyika and Zanzibar together was aimed to benefit both parties, and 

asserts that it has managed to do so until today in spite of difficulties, Dira did not produce a 

radically new political interpretation. Many academic works questioned the validity of the 

treaty of Union and pointed to its endless dysfunction
34

. It is also well known that even 

among the Zanzibari CCM political elite, the Union question is a source of tensions and a 

cause of divisions. However, what Dira did is that it used the Union question to publicly 

promote sovereignty and greater, if not full independence for the Isles. Doing so, it both 

echoed popular concerns about the current political and economic strains and shortcomings 

attributed to the Union, but also provided narrative tools to compete with official 

interpretation of the Union. Once again, CCM politicians in power in the Isles feared that the 

public circulation of alternative historical narratives of the Union might lead to a general state 

of confusion and opposition in the Zanzibari society, and to the questioning of their 

legitimacy to rule. 
                                                      
30

 About the fear of the growing influence of Communism in Zanzibar in the context of the Cold War, see 

Wilson, US Foreign Policy; Speller, “An African Cuba?”; Petterson, An American’s cold war tale; and the 

recently-opened CIA archives by Hunter, The Hundred Days Revolution. 
31

 For a detailed presentation of the various driving forces which led to the formation of the Union, and are only 

sketched out here, see Shivji, Pan-Africanism or Pragmatism, pp.69-99 and Ghassany, Kwaheri Ukoloni. 
32

 Dira, “Nyerere si Malaika (part III)”, 20-26 December 2002, p.4. This sentence by Nyerere is quoted in Smith, 

We must run while they walk; is also mentioned in Shivji, Pan-Africanism or Pragmatism, 76, and in many 

publications which aim to emphasize how much the “Zanzibar question” was a sensitive issue for Nyerere. 
33

 See Shivji who states that “official historiography repeats ad nauseam that Karume was a Union enthusiast. 

Nothing could be further from the truth. If there was one thing that Zanzibaris venerate Karume for, in spite of 

his despotic rule, it is Karume’s Zanzibariness and his dogged resistance to get integrated into the Union and lose 

Zanzibar autonomy” (Pan-Africanism or Pragmatism, 123). 
34

 Bailey, The Union of Tanganyika and Zanzibar; Shivji, The Legal Foundations of the Union; Othman & Peter, 

Zanzibar and the Union Question. Since the formation of the Government of National Unity in Zanzibar in 

October 2010, the Union issue has come to the front again and various political actors advocates for a complete 

revision of the Union treaty. 



 11 

 As Ismail Jussa asserted during an interview, Ali Nabwa’s “Nyerere si Malaika” 

article was aimed to shake the Zanzibari society. Right from the start, it situated the 

newspaper as an emerging troublemaker in the Zanzibar media landscape led by mainstream 

consensual titles, be they state-owned or private. Dira kept on producing alternative historical 

narratives based on the re-reading of past events which left their mark on the history of the 

Isles or on the revealing of historical events and actions which the official history had kept 

aside. It also contributed, as will be shown now, to resurface and publicize individual and 

family memories of the Revolution and the following eight years of autocratic rule under the 

authority of Abeid Amani Karume and the Committee of 14
35

. 

 

D. Publicising clandestine memories 

 

 Dira happened to dig up personal and family remembrances in relation to the wave of 

arrests, imprisonments, tortures and assassinations which took place during the reign of Abeid 

Amani Karume until he was assassinated in April 1972. Using Myer’s typology of memory 

narratives, it could be said that Dira strove to display “excluded scripts” of revolutionary 

Zanzibar, that is to say the hidden and silenced personal stories of thousand of ordinary 

citizens.
36

 Although the independent academic historiography about this period generally 

devotes a few sentences to the dark side of the Karume regime, characterized by the arbitrary 

rule and personal power of the President and the members of the Committee of 14, there has 

not been any major and academically-recognized work which has yet focused on it only or 

depicted it in detail.
37

 If the lack of archives and adequate figures partly explains the absence 

of a history of the authoritarian facet of the Karume regime, it is undeniable that, until today, 

the state has striven to control history-making and the circulation of narratives with regard to 

this period. Be it in his lifetime, at the time of his assassination or today, official biographies 

of Karume or political declarations, speeches and notes referring to him have always 

consisted in hagiographic and laudatory productions.
38

 By evacuating dissenting comments, 

complaints or criticisms from the public sphere, the state monopoly of the production of what 

could be and could not openly be said of Karume has contributed to limit the recalling of the 

arbitrary power of the regime within the sphere of family, close friends and former 

prisoners.
39

 With regard to the many arrests, imprisonments, tortures and assassinations which 

took place from 1964, very few initiatives have taken place to claim explanations, public 

                                                      
35

 The Committee of 14, gathering instigators and leaders of the 1964 Revolution, was the decisional power in 

the Revolutionary Council formed in 31 January 1964. 
36

 Myers, “Revolutionary Zanzibar”. 
37

 However, a greater attention to the authoritarian rule under Karume is noticeable in recent works. See for 

example Shivji, Pan-Africanism and Pragmatism, 106-117. 
38

 Mwanjisi, Ndugu Abeid Karume. 
39

 An early exception is Kharusi, Africa’s first Cuba, 41-44 which provides accounts of the massacres of Arabs 

perpetrated by black-mainlanders, but this account is partial in this partisan piece of work characterized by its 

pro-Arab and anti-mainlander racial stances. 



 12 

repentance or compensations, be they symbolic or strictly financial, since the return of 

multipartyism and the democratisation of the political space from 1992. The call made in 

1988 by Shaaban Mloo, a CUF founder who became its first Principal Secretary from 1992 to 

2000, to incite the government to break the wall of silence and open its archives remained 

unanswered
40

. The state has remained stubbornly silent.
41

 Significant written productions 

have emerged from the diaspora, particularly from the Arab Peninsula (Oman and Dubai) 

where thousands of people of Arab origins took refuge after fleeing the 1964 Revolution and 

during the following years.
42

 Books and pamphlets use a harsher language than the Isles-

based political opposition and, connecting with early oppositional anti-mainlander narratives 

such as Kharusi’s 1967 book, present the Revolution as an illegitimate “invasion” (mavamizi) 

of Mainland foreigners – in the same way as Dira does, as mentioned above. Some even 

speak of “ethnic cleansing”, if not “genocide”, to highlight the deliberate and selective 

dimension of the massacres.
43

  

 From the start, Dira made it clear that it would come back to the hidden side of 

revolutionary Zanzibar by digging up personal, family and group memories. In “Nyerere si 

Malaika”, the above-mentioned three-part article, Ali Nabwa hints at the disappearing of 

important figures of the Zanzibari political and intellectual scene: “Until today, the fate of 

Saleh Sadalah and Hanga is not known, in the same as the fate of Othman Shariff, Mdungi 

Ussi, Jaha Ubwa, Jimy Ringo… and the list continues”.
44

 These fates were to be depicted not 

in the words of professional historians or biographers, but through the eyes of common 

Zanzibar, in the first place actors, victims and witnesses of this period, or their descendants. 

Three family memories were given visibility in the pages of Dira: those of Aboud Nadhif 

Abdallah, Ali Mzee Mbalia and Muhammed Pandu Yussuf.  

                                                      
40

 Crozon, Zanzibar en Tanzanie, 226. 
41

 Only Bakari, The democratisation process, 109, mentions in endnote 29 that Karume’s successor, President 

Aboud Jumbe, hinted at the fact that the people who had “disappeared” were no longer alive: “The first time the 

authorities confessed that those who had mysteriously disappeared had been killed was in 1975 when Sheikh 

Aboud Jumbe told the ITV’s ‘World Action’, who had visited Zanzibar and interviewed him that: “They [Hanga, 

Othman Shariff, Twala, Muhammed Humud, Juma Maringo, Mdungi Ussi, Saleh Sadalah, Abdul Madhifu (sic)] 

have not vanished.” “…they have paid the price of revolution”. “They are dead, yes”.” 
42

 Thousands of people of foreign origins (Arabs for most of them, but also Comorians and Indians) fled the 

island – or were expelled – to escape the planned killings and then uncontrolled massacre which took place 

during the first days of the Revolution in January, but also the arbitrary decisions, endless humiliations and 

repressive measures against the supposedly non-African populations of the following months and years. About 

the biographical or analytical productions from the diaspora in Oman and Dubai, see Shahbal, Zanzibar, the rise 

and fall; Fairooz, Ukweli ni huu (This is the truth); Muhsin, Conflicts and harmony. From the diaspora settled in 

the North, see Al-Barwani, Unser Leben vor der Revolution; Ghassany, Kwaheri Ukoloni.  
43

 See one sequence of the video circulating on YouTube (also published as a book, see Cohen, Africa Addio) 

called “Africa Addio” by Orion Vision which presents itself as the live video footage by helicopter of massacres 

of Arabs which took place in Zanzibar between 18 and 20 January 1964, together with mass graves and escapes 

in dhows on the beach. Written comments inserted speak of an “ethnic cleansing” against Muslims and Arabs. 

http://www.youtube.com/watch?v=4lpY8_mKvjk&feature=email 
44

 Nabwa, “Nyerere si Malaika-III”, 4: “Hadi leo khatima ya Saleh Sadalah na Hanga haijulikani, kama 

isivyojulikana khatima ya Othman Shariff, Mdungi Ussi, Jaha Ubwa, Jimy Ringo… na orodha inaendelea”. 

http://www.youtube.com/watch?v=4lpY8_mKvjk&feature=email


 13 

 The first family memory to be published (18-24 July 2003) concerns Aboud Nadhif 

Abdallah, Principal Secretary in the Ministry of Trade and Industry from 1964 to 1969. 

Aboud Nadhif Abdallah belonged to the educated elite of the Isles who frequented the best 

schools of the Isles before he was trained abroad. His son, Ibrahim Aboud Nadhif, recalls the 

conditions of arrest of his father which his mother passed on to him and his siblings, but also 

to her grand-children.
45

 The head of the national security (or Central Intelligence Directorate) 

today remembered for his unfailing loyalty to the cruel rulers in power, Hassan Mandera in 

person, came to arrest Aboud for the apparent reason that he had refused to be reinstated into 

the post he had been dismissed from just some months before. Aboud was imprisoned and 

never seen again. Interestingly, Aboud Nadhif Abdallah’s son, Ibrahim, was not only a regular 

and enthusiastic reader of Dira but knew Ali Nabwa personally and some other journalists of 

the team. He asserted that he was the one who approached Nabwa with a draft of the article he 

wanted to have published, knowing that Dira was the only media that would accept it. The 

second memory story, published in the 3-9 October 2003 issue in an article entitled “Alijiuwa 

kuepuka mateso” (He committed suicide to escape pains/torture”), was taken from a precedent 

but not widely circulated publication of 1994. The article tells how Ali Mzee Mbalia, a young 

man in his mid-twenties, committed suicide after he was arrested and tortured simply because 

he refused to help a female friend of his to abort, on the grounds that the one responsible for 

the pregnancy should be the one to sort out the issue. Ali’s plight was that it was no one else 

than Brigadier Yusuf Himid – a member of the Committee of 14 who took part in the first 

Cabinet of the Revolutionary Government in 1964 before being commander of a brigade of 

the Tanzania’s People’s Defense Forces – who had made her pregnant. This personal story of 

an anonymous young man illustrates how arbitrary and extremely violent power could crash 

down on anyone who would not comply with the cruel rulers of the country, even for what 

could be seen as a peccadillo. The last personal story came in the 31 October-6 November 

issue. Entitled “Yuko wapi Muhammad Pandu Yussuf?” (“Where is Muhammad Pandu 

Yussuf?”), the article tells about the arrest and disappearance of a Customs Officer through 

the eyes of his second son, Talib. Today a fisherman in his forties but only aged four at the 

time of the event, Talib remembers the men who came to his village one night to cart off his 

father Muhammad at home, only half-dressed with a T-Shirt and a kikoi loincloth. According 

to what Talib told me in the interview, the family has never known the reason which led to the 

arrest of this respected ASP member and civil servant.  

 The publication of these three family stories constituted an act of subversion in 

contemporary Zanzibar. Indeed, they unveil various facets of the autocratic power which was 

in place in Zanzibar from 1964-1972. It was a power which would silence well-educated 

Zanzibaris by kidnapping them and imprisoning them for years until they died, for fear they 

                                                      
45

 Interview with Ibrahim Aboud Nadhif and his mother, 14/07/2009. For a detailed presentation of the life 

history of Nadhif, see Fouéré, “Sortie de clandestinité”. 



 14 

might raise their voice and foster a radical opposition against the state. It was a power which 

operated in secret and on an individual basis so as to avoid open and massive rebellion and 

resistance. It was, finally, a power which leading political and military actors would 

confiscate for their personal benefit, not hesitating to use it for trivial matters and against 

politically neutral anonymous common people. Moreover, as sad or scandalous as they might 

be in themselves, these stories embody the thousands similar events which occurred during 

this period, targeting people of various backgrounds and origins. In other words, they 

represented the murky past of the Isles as a whole. It was how Dira’s journalists and the 

families which came to them to recall the stories of their fathers, brothers and sons gave sense 

to their actions. In an interview, Ibrahim Aboud Nadhif, son of Aboud Nadhif Abdallah, 

hoped that the publication of his family history would make other families speak and similar 

tragic histories resurface, with the objective that it would lead, in the end, to a large-scale 

public debate on the first revolutionary decade in Zanzibar. Public repentance, if not 

individual financial compensations, were on the horizon of this man who mentioned the work 

of Truth and Reconciliation commissions in various countries to assert his claims. Dira’s 

readers and the political elite were aware of the potential disruption which could ensue from 

the emergence of competing narratives of a dark past in a society in which there is not any 

family that does not bear the marks of this turbulent period, either as victims or as 

perpetrators, and in some cases as both. 

 One can note that Dira did not publish in detail stories of high-rank politicians who 

also had a tragic fate, such as the renowned Kassim Hanga, Othman Shariff or Abdulaziz 

Twala, all ex-members of the ASP who occupied various major positions in the government: 

Kassim Hanga was the deputy general secretary of the ASP party before becoming the vice-

president of the People’s Republic of Zanzibar, and then occupying different posts in the 

Union ministries; Othman Shariff was made Minister of Education and Culture in the first 

Revolutionary Council of the People’s Republic of Zanzibar, then ambassador of the United 

Republic of Tanzania in Washington after April 1964; last, Abdulaziz Twala was Minister of 

Finance. The three men were considered dangerous by the new state, first of all by Karume 

himself who feared well-educated politicians and civil servants able to articulate critical views 

of the outcome of the Revolution and the Union, and gather together the population for 

alternative government options. They “disappeared” during Karume years and informed 

rumours keep on circulating about how Hanga, Sheriff and Twala were murdered in 1971.
46

 

Yet, by the end of 2003, Dira published photos of the three men together with about 10 

photos of other prominent political figures who had disappeared from 1964 to 1972. The 

article briefly retold the histories of these men and denounced the silence of the government 

about what happened to them. Touching upon the fate of these renowned political figures in 

                                                      
46

 See Fouéré, “Sortie de clandestinité”, 109-110 ; Shivji, Pan-Africanism, 118 ; Crozon, Zanzibar en Tanzanie, 

232-235. 



 15 

the Isles could not pass unnoticed: undoubtedly, Dira not only went too far in its accusation 

against the authoritarian nature of first President Karume’s regime, but also in pointing to 

what they see as the cowardice of the men currently in power to look back to the Isles’ past – 

therefore questioning their legitimacy to represent the people and act for the general interest – 

and in unveiling the hidden facets of the national narrative upon which the fragile social and 

political unity in the Isles has been built until today. 

 

E. The life and death of Dira 

  

The popular success of the newspaper is depicted as tremendous. The assertion that the 

pages of Dira would never be used to pack doughnuts (“Dira halitafungiwa maandazi”) – a 

common practice among street food sellers – has been mentioned several times over the 

course of the research. Many common people interviewed indeed insisted that they had stored 

issues of Dira, pointing with their finger to the place in the house, a room or an attic, where 

the newspapers were said to be kept.  Journalists confirmed that Dira started with only about 

1,400 issues for Zanzibar (among them about 1,000 sold) at the end of 2002 but reached peaks 

of 10,000 sold copies in Zanzibar and 2,000 on the Mainland in 2003.
47

 The following 

anecdote was recalled several times to emphasize the newspaper great popularity: one Friday, 

the boat transporting newspapers from Dar es-Salaam to Zanzibar arrived late.
48

 At Masomo 

bookshop situated in Empire area, right behind Darajani market, where until today 

newspapers are delivered in the late morning then directly sold or dispatched to other 

bookshops and to street-sellers, a crowd of people gathered impatiently waiting for the 

newspaper to be delivered. They almost stormed the shop when Dira arrived in the late 

afternoon that day. Groups of people were seen sitting together at coffee stands or other 

popular gathering points, reading and commenting a copy of the newspaper.
49

 Although 

collective reading is a common practice in all Sub-Saharan countries, it had never been seen 

before at such a level in Zanzibar, and was never seen again after the ban on Dira. 

The success of Dira was explained in the pages of the newspaper on the ground that it 

was the first Zanzibari post-Revolution newspaper that expressed and left room for the voices 

of the common people. As a journalist put it, “Dira is the voice of the people and not the 

Master’s voice”.
50

 Zanzibar Leo, the state-owned newspaper, is considered to be the master’s 

                                                      
47

 Figures vary according to interlocutors.  
48

 The newspaper was edited and laid-out in the tiny Dira office in Stone Town but sent to Dar es-Salaam for 

printing – one member of the team, usually the Sales Manager Salim Said Salim, being in charge of bringing a 

burned CD of the coming issue by plane. Printed issues reached the Isles every Friday. 
49

 Personal communication, Prof. Abdul Sheriff, 27/07/2010. 
50

 « Dira ni sauti ya watu badala ya kuwa sauti ya bwana (Master’s voice) », Dira, 31 Oct.-06 Nov. 2003 (by 

Hasnul N.A. Riyamy, p.2). He goes on: “Kuja kwa Dira kumeleta muamko mpya (…). Muamko huo umeletwa 

na ukweli kwamba Dira husema kile ambacho jamii inataka kisemwe; kile ambacho jamii ilikifutika moyoni 

mwao; kile ambacho watawala hawakutaka kiwekwe bayana” (“The coming of Dira brought a new awakening 

(…). This awakening has come from the truth that Dira says this that the people want to be said; this that the 

people have buried  in their hearts; this that the leaders do not want to be said openly”). 



 16 

voice. All CUF sympathizers and many non-partisan Zanzibari interviewed expressed a 

similar idea, saying that Dira was a “popular platform” (jukwaa la jamii) or a “breathing 

space”, and asserted that they now miss the newspaper as there has not been any comparable 

newspaper since 2003. Dira was also perceived by many as an informative gazette which 

taught and gave access to a history that had been kept secret or distorted for more than 40 

years. Many interlocutors, from literate people to less educated people, insisted that the 

newspaper contributed to enlighten citizens and give them the means to think by themselves 

with adequate information in hands. 

Yet, among many grassroots members or sympathizers of the leading Chama cha 

Mapinduzi (CCM) party, Dira is not remembered with nostalgia at all. For example, the CCM 

stalwarts sitting at the maskani called Kizota in Darajani area recall the newspaper as a sheer 

rag that published wrong and calumnious news with the intention to foster division between 

political parties and among the population. In their words, uchokozi (troublemaking, 

provocation) is not positively connoted nor associated to freedom of speech, legitimate 

opposition, even less expression of truth as it was the case in Dira’s vocabulary. On the 

contrary, when  explaining to me Dira’s objectives, the term uchokozi was made part of a 

lexical field about divisions and discord which included terms recurrently used in the Isles to 

depict the endless political battlefield in Zanzibar, such as chokochoko (provocation), 

migogoro (dispute), mgongano (dispute), kugawa (to divide) and, encompassing all others and 

widely used, fitna (dissension, intrigue). Dira was not only said to have fuelled existing 

tensions, if not violence, instead of bringing people together, but also to present a biased and 

distorted version of history. As an active Kizota CCM supporter said, people should leave the 

past with the past, as painful as it might be; and considering that it is the role of a state to 

maintain stability and security, the banning of Dira was said to be the only means to prevent 

the politics of hatred that the newspaper was fuelling from badly impacting on the society. 

 The team of Dira did not have to wait long for the state reaction. The first significant 

attack against the trouble-making newspaper personally targeted the Chief Editor Ali Nabwa. 

Of Comorian origins, Nabwa was suddenly and arbitrarily declared a non-citizen, a few years 

only after he was officially granted the Zanzibari citizenship.
51

 The second attack was radical: 

it consisted in banning the newspaper. Only one year after its birth, in December 2003, Dira 

was closed by the Government on the allegation that it violated “professional ethics” by 

publishing slanders and false assertions against the government
52

, therefore fomenting hatred 

within society. On 3
rd

 December 2003, the Media Council of Tanzania circulated a brief to 

counter accusations that this national body for the surveillance of the national media would be 

                                                      
51

 Not only has much ink been spilled over the issue of Ali Nabwa’s citizenship in the pages of Dira, but the 

attack against Nabwa was reminiscent of the endless persecution of the Comorian community since 1964. See 

Mohamed, “Les Comoriens de Zanzibar”.  
52

 In its last issue, Dira published the letter from the Department of Information which stated that the newspaper 

would be banned on the ground that its articles used to published “taarifa potofu, masengenya na kejeli” 

(distorted news, slander and calumnies), Dira, November 21-27, 2003, p.9, issue 51. 



 17 

involved in a conspiracy with the Government of Zanzibar in order to ban Dira. The brief 

quoted the official complaints of the Government of Zanzibar: “Dira was carrying out a 

campaign of incitement by publishing stories aimed at undermining peace and security by 

selectively digging up parts of the Zanzibar history, notably the 1964 Revolution; Dira was 

unethical in that it omitted to balance controversial stories; Dira was engaging in incitement 

by challenging the legality of the Government and President Amani Karume”.
53

 Whether or 

not the intention of Dira was to undermine social stability in the islands, it was undeniably 

perceived as such by the national authorities. The newspaper challenged the state monopoly 

on national history and, doing so, contested the legitimacy of today’s members of the 

government whose fathers were stalwarts of the post-Revolution period.
54

 According to the 

Zanzibar Deputy Chief Minister and Minister for Information, Culture and Sports, Ali Juma 

Shamhuna, the newspaper was dead and buried in December 2003: “Gazeti la Dira siyo tu 

kwamba limefungiwa. Kwa hakika hili limezikwa kabisa” (It is not as if Dira newspaper had 

just been closed.  With certainty it is completely buried”). However, if the page of Dira was 

turned, the page of the post-revolution history of the Isles is still well alive, if not increasingly 

significant in the current political debates and discussions at all levels of society. 

 

Bibliography 

 

Africa Addio. Directed by Gualtiero Jacopetti and Franco Prosperi, Italy, 1966. 

 

Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of 

Nationalism. London: Verso, 1983. 

 

Askew, Kelly. “Sung and Unsung: Musical Reflections on Tanzanian Postsocialisms.” Africa 

76(2006) 1: 15–43.  

 

Bailey, Martin. The Union of Tanganyika and Zanzibar: A Study in Political Integration. 

Syracuse, N.Y.: Syracuse University Press, 1973. 

 

Bakari, Mohammed A. The democratization process in Zanzibar: A retarded transition. 

Hamburg: Institut für Afrika-Kunde, 2001. 

 

al-Barwani, Sauda A. et al. Unser Leben vor der Revolution und danach – Maisha yetu kabla 

ya Mapinduzi na baadaye. Autobiographische Dokumentartexte sansibarischer Zeitzeugen. 

Köln: Köppe Verlag, 2003. 

 

Bissell, William C. “Engaging Colonial Nostalgia”. Cultural Anthropology 20 (2005) 2: 215–

248. 

 

                                                      
53

 MCT (by its Executive Secretary Anthony Ngaiza), “A brief on the position of the Media Council of 

Tanzania”, 03/12/2003, 2. 
54

 For example, former President Amani Karume is the son of the late President Abeid Amani Karume; Mansoor 

Yussuf Himid, son of Brigadier Yusuf Himid; or Mahmoud Thabit Kombo, son of Thabit Kombo Jecha, the 

former secretary general of ASP 



 18 

Burgess, Thomas G. “Cinema, bell bottoms, and miniskirts: Struggles over youth and 

citizenship in revolutionary Zanzibar.” International Journal of African Historical Studies 35 

(2002) 2-3: 287–314. 

“An imagined generation: Umma youth in Nationalist Zanzibar.” In In Search of a Nation. 

Histories of Authority & Dissidence in Tanzania, ed. Gregory H. Maddox and James L. 

Giblin, 216–249. Oxford: James Currey Ltd, 2005. 

“The Young Pioneers and rituals of Citizenship in Revolutionary Zanzibar.” Africa Today 51 

(2005) 3: 3–29. 

“Memories, Myth and Meanings of the Zanzibari Revolution”. In War and Peace in Africa, 

ed. Toyin Falola and Raphael C. Njoku, 429–450. Durham: Carolina Academic Press, 2010. 

 

Cameron, Greg. “Narratives of Democracy and Dominance in Zanzibar.” In Knowledge, 

Renewal and Religion. Repositioning and Changing Ideological and Material Circumstances 

among the Swahili on the East African Coast, ed. Kjersti Larsen, 151–176. Uppsala: Nordiska 

Afrikainstitutet, 2009. 

 

Caplan, Pat, and Farouk, Topan, ed. Swahili Modernities: Culture, politics and identity on the 

East Coast of Africa. Trento New Jersey: Africa World Press, 2004. 

 

Clayton, Anthony. The Zanzibar Revolution and its Aftermath. London: C. Hurst & Company, 

1981. 

 

Cohen, John. Africa Addio. New York, Ballantine Books, 1965. 

 

Crozon, Ariel. “Zanzibar en Tanzanie. Essai d’histoire politique.” PhD in Political Science, 

Université de Pau et de l’Adour, 1992. 

 

Fairooz, Amani T. Ukweli ni huu. Kuusuta uwongo. Dubai, 1995. 

 

Fouéré, Marie-Aude. “J.K. Nyerere entre mythe et histoire : analyse de la production d’une 

mémoire officielle en Tanzanie contemporaine.” Les Cahiers d’Afrique de l’Est 41 (2009): 

197-224. 

“Sortie de clandestinité des années sombres à Zanzibar (1964-1975).” Cahiers d’études 

africaines 197 (2010): 95–122. 

 

Geschiere, Peter. The perils of belonging: autochthony, citizenship and exclusion in Africa 

and Europe. London : University of Chicago Press, 2009 

 

Ghassany, Harith. Kwaheri uhuru, kwaheri ukoloni! Zanzibar na Mapinduzi Afrabia. To 

check, 2010.  

 

Glassman, Jonathon. “Sorting out the tribes; the creation of racial identities in colonial 

Zanzibar’s newspaper wars.” Journal of African History, 41 (2000):395–428. 

“Slower Than a Massacre: The Multiple Sources of Racial Thought in Colonial Africa.” The 

American Historical Review 109 (2004) 3: 720–754. 

 

Hunter, Emma. “Enzi za Mwalimu. The Post-socialist Press in Historical Context.” Politique 

Africaine, X (2011). 

 



 19 

Hunter, Helen-Louise. Zanzibar. The Hundred Days Revolution. Santa Barbara, ABC-CLIO, 

2010.  

 

Huyssen, Andreas. “Present Pasts: Media, Politics, Amnesia”. Public Culture 12(1):21–38. 

 

Kharusi, Ahmed S. Zanzibar: Africa’s first Cuba. A Case Study of the New Colonialism. 

Richmond: Zanzibar Organisation, 1967. 

 

Lofchie, Michael F. Zanzibar: Background to Revolution. Princeton: Princeton University 

Press, 1965. 

 

Loimeier, R. “Memories of Revolution: Zur Deutungsgeschischte einer Revolution (Sansibar 

1964).” Afrika Spectrum 41 (2006) 2: 175–197. 

 

Mapuri, Omar. The 1964 Revolution: Achievements and Prospects. Dar es Salaam: Tema 

Publishers, 1996. 

 

Martin, Esmond B. Zanzibar: Tradition and Revolution. London: Hamish Hamilton, 1978. 

 

Mohamed, Toibibou A. “Les Comoriens de Zanzibar durant la « Révolution Okello » (1964-

1972). La xénophobie de la République.” Journal des Africanistes 76 (2006) 2: 137–154. 

 

Muhsin, Ali. Conflicts and Harmony in Zanzibar, Memoirs. Dubai, 2002. 

 

Mwanjisi, Rungwe K. Ndugu Abeid Amani Karume. Nairobi: EAPH, 1967. 

 

Mwijage, Ludovick S. The Dark Side of Nyerere’s Legacy. London: Adelphi Press, 1996 

[1994]. 

 

Myers, Garth A. “Narrative Representations of Revolutionary Zanzibar.” Journal of 

Historical Geography 26 (2000) 3: 429–448. 

 

Nabwa, Ali. From the Gallows to the Firing Squad. A True Life Drama. (n/p), 2003. 

 

Othman, Haroub, and Chris, M. Peter. Zanzibar and the Union Question, Zanzibar: Zanzibar 

Legal Services Centre, 2006. 

 

Petterson, Don. An American’s cold war tale. Revolution in Zanzibar, Boulder, Colo.: 

Westview Press, 2002. 

 

Shahbal, Suleiman. Zanzibar. The Rise and Fall of an Independent State, 1895-1964. Dubai: 

Emerge publishing, 2002. 

 

Sheriff, Abdul. “Race and Class in Zanzibar”. Afrika Spectrum 36 (2001) 3: 301–318. 

 

Shivji, Issa G. The Legal Foundations of the Union in Tanzania’s Union and Zanzibar 

Constitutions. Dar es Salaam: Dar es Salaam University Press, 1990. 

Pan-Africanism or Pragmatism ? Lessons of Tanganyika–Zanzibar Union. Dar es Salaam: 

Mkuki na Nyota / Addis Abeba : OSSREA, 2008. 

 



 20 

Smith, William E. We must run while they walk. A Portrait of Africa’s Julius Nyerere. New 

York: Random House, 1971. 

 

Speller, Ian. “An African Cuba? Britain and the Zanzibar Revolution, 1964.” Journal of 

Imperial and Commonwealth History 35, 2 (2007): 1–35. 

 

Stürmer, Martin. The Media History of Tanzania. Ndanda: Ndanda Mission Press, 1998. 

 
Werbner, Richard. “Beyond Oblivion: Confronting Memory Crisis.” In Memory and the Postcolony: 

African Anthropology and the Critique of Power, ed. Richard Werbner, 1–17. London: Zed Books, 

1998.  

 

Wilson, Amrit. US Foreign Policy and Revolution: The Creation of Tanzania. London: Pluto 

Press, 1989. 


