N
N

N

HAL

open science

The Print Media Reform in Post-Junta Myanmar
Chloé Baills

» To cite this version:

Chloé Baills. The Print Media Reform in Post-Junta Myanmar. La vie des idées, 2019. halshs-

04010979

HAL Id: halshs-04010979
https://shs.hal.science/halshs-04010979
Submitted on 11 Mar 2023

HAL is a multi-disciplinary open access
archive for the deposit and dissemination of sci-
entific research documents, whether they are pub-
lished or not. The documents may come from
teaching and research institutions in France or
abroad, or from public or private research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
destinée au dépot et a la diffusion de documents
scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
émanant des établissements d’enseignement et de
recherche francais ou étrangers, des laboratoires
publics ou privés.

Distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License


https://shs.hal.science/halshs-04010979
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://hal.archives-ouvertes.fr

Dossier: Journalism and Media Politics in Asia
The Print Media Reform in Post-Junta Myanmar

by Chloé Baills , 26 September

Tags Downloads

Myanmar’s internationally acclaimed regime reform has subtly impacted the media
environment. Civil society was involved in the process of developing a new legal
framework for the press but its liberalizing effects have been mitigated by the shift
from ex ante to ex post censorship and the consequences of privatization.

A political transition to “discipline-flourishing democracy”

Since 2011, Myanmar has undergone a political transition on an unprecedented scale. In 2012,
after decades of military rule (1962-2011), Thein Sein’s government launched a series of
reforms marking the final step in a roadmap towards “discipline-flourishing democracy”.
Such a roadmap provided the framework for the ongoing political transition, as planned by the
military since 1990s. Following the 1988 uprising and the resignation of dictator Ne Win
(1962-1988), the military junta that returned to power in 1988 (the State Law and Order
Restoration Council), pledged multiparty elections and constitutional reform to meet the
growing demand for democracy in the country. The 1990 elections resulted in a landmark
victory for the National League for Democracy (NLD—the Aung San Suu Kyi’s party), but
the army denied the results giving constituent rather than legislative power to the newly
elected MPs. The National Convention, during which the elected members of 1990 were to
participate in the drafting of a new Constitution, was finally adjourned in 1996 after three
years of conflict. The State Peace and Development Council (new name of SLORC in 1997)
reopened the transition process in 2004 with a seven-step roadmap to a “disciplined and
flourishing democracy”: this roadmap provided for reconvening the National Convention (1);
defining the steps for the emergence of a “disciplined democratic system” (2); drafting a new
constitution in accordance with the National Convention (3) and adopting it by national
referendum (4); holding general elections in accordance with the constitution (5); convening
the newly elected Parliament (6); and building a “modern, developed and democratic nation”
led by a President and a government elected by Parliament (7).

As aresult, the “top-down™ political transition allowed the army (Tatmadaw) to transform
itself into a quasi-civilian regime, while retaining significant power on the political scene
through the 2008 Constitution. As the 2010 elections were boycotted by the NLD (Aung San
Suu Kyi’s party came to power in 2016), national politics was then dominated by the military-
backed Union Solidarity Development Party, Thein Sein’s party. Nevertheless, the new
distinction between the State and the army since 2011 has transformed power relations. Those
who support the status quo gain legitimacy by undertaking a series of reforms seen as positive


http://www.booksandideas.net/Journalism-and-Media-Politics-in-Asia.html
https://booksandideas.net/_Chloe-Baills_.html?lang=en
https://booksandideas.net/The-Print-Media-Reform-in-Post-Junta-Myanmar.html
https://booksandideas.net/The-Print-Media-Reform-in-Post-Junta-Myanmar.html

for the country’s future. Besides, non-military actors are gradually involved in collective
decision-making processes: Aung San Suu Kyi and the NLD notably entered the political
arena after the 2012 by-elections while civil society organizations (CSOs) strengthened their
political engagement through the legalization of trade unions, the right to strike, association
and public demonstration... In addition, international organizations, private donors, diaspora
in exile progressively relocated in the country. On one hand, Thein Sein’s government invited
the diaspora to return and settle in the country. One the other hand, it initiated peace
negotiations with the major armed ethnic groups, thus gaining the support of the international
community, resulting in its resettlement in the country.

Democratization through the media reform?

Within this agenda, the print media reform became one of the main symbols of the regime
liberalization: pre-publication censorship was abolished, exiled newspapers returned to
Yangon, the first independent daily newspapers and journalists’ associations were created...
Internet penetration in the whole country increased significantly, the widespread use of
smartphones and Facebook offering new ways of information and communication. That is in
such a context that | started focusing on the impact of the political transition in the field of
journalism, a sector under transformation reflecting the degree of change in society. Despite
initial positive signals, the results of my fieldwork conducted in Yangon with media
professionals from 2015 to 2017 rather emphasize how the government retains a grip on
information producers and news organizations in Myanmar. This article therefore seeks to
show how censorship mechanisms remained despite Thein Sein’s print media reform,
especially the lifting of pre-publication censorship. | argue that this has shaped the current
practices of Burmese journalists, as well as the new information market in Myanmar.

Is the new legal framework an inclusive process for civil society?

Journalists’ associations for legal reform

The first step towards press reform was the drafting of a new legal framework replacing the
1962 Printers and Publishers Registration Act (PPRA). This law, created under Ne Win
socialist dictatorship, had been at the core of the censorship system for over half a century. It
created a body of prior censorship (the Press Scrutiny Registration Division) that examined all
writings before publication and required press organizations to obtain a license to have the
right to publish. What is noteworthy is that Thein Sein’s government chose a Press Council,
an essentially civilian institution, to draft the new press law. Three new journalist
associations, the Myanmar Journalist Association (MJA), the Myanmar Journalist

Union (MJU) and the Myanmar Journalism Network (MJN), were invited to sit at this
council, demonstrating an opening of the legislative process to civil society. But the way in
which these associations had to negotiate their participation and role in this council shows
how unwilling the government actually was to change long-standing practices. This can be


https://www.nytimes.com/2012/04/02/world/asia/myanmar-elections.html

seen through the process of adopting the new legal framework, now consisting of two distinct
press laws.

In August 2012, Information Minister U Kyaw Hsan announced the creation of a first press
council, the Myanmar Core Press Council (MCPC), replacing and officially abolishing the
previous censorship body. Its 20 members were appointed by the Ministry of

Information (MOI)—none were from journalist associations. In addition, the MOI sent the
Council a list of “responsibilities and duties”, denying it any participation in the drafting of
the new law and giving it a strict monitoring role. The widespread public criticism that
followed the formation of MCPC probably prompted the resignation of Information Minister
U Kyaw Hsan who was replaced by U Aung Kyi. The latter embarked in a two-week
negotiation with journalist associations, who eventually obtained to appoint two thirds of the
27 members of a new Council, to draft a code of ethics for journalists and to participate in the
drafting of the new press law. The interim Myanmar Press Council (MPC) was then
established and asked to draft a News Media Law (NML), that would protect the work of
journalists and ensure freedom of expression.

Civil society vs. government: the drafting of two separate laws

However, at the beginning of 2013, the MOI discreetly submitted to Parliament its own draft
law, the Printing and Publishing Enterprise Law (PPEL). Under this bill, the government
retains the power to grant and revoke licenses, continues to impose severe penalties on
journalists and controls the contents of newspapers. The prohibition of subjects “disturbing

%9 <¢

the rule of law”, “causing instability” or “violating the 2008 Constitution or other laws” also
imitated the vagueness of the 1962 law. After months of negotiations on the first draft,

the MOI presented a revised draft to Parliament in June 2013: it was to include the
amendments published by the MPC, especially the abolition of the licensing system for press
organizations. In the meantime, the press council submitted to the MPs its own draft,

the News Media Law (NML). Parliament finally decided, contrary to what was expected, not
to merge the two laws. The Printing and Publishing Enterprise Law (PPEL) was adopted by
the Lower House without any of the amendments requested by civil society. Despite protests
and the postponement of the vote by the Upper House, Parliament approved both

bills simultaneously on March 14, 2014. On the one hand, the NML defines the Press Council
as the responsible body for solving conflicts that may arise and for avoiding legal lawsuits
against journalists or media organizations. On the other hand, the PPEL perpetuates the
licensing mechanism for press organizations, as in the 1962 Act. Subjects that could harm

2 ¢e

“ethnic groups”, “Buddhism” and “other religions”, “the rule of law” or “provoke violence”,

SR EN1Y b 1Y 9 ¢ 2 e

“expose nudity”, “encourage crime”, “cruel behavior”, “gambling”, “the use of opium or
abusive drugs”, remain prohibited. No article should be published if it violates the 2008
Constitution or other laws.

By opening the law-making process to a predominantly civilian institution, Thein Sein’s
government showed that it accepted a new way of solving conflicts and opening the political
field to non-military actors. Nevertheless, after months of negotiations, the adoption of the
new legal framework composed of two overlapping laws tells a different story: journalists


http://www.eurasiareview.com/12082012-burma-creates-core-press-council-amid-widespread-criticism-oped/
https://www.irrawaddy.com/news/burma/burmas-parliament-delays-controversial-publishing-bill.html
http://www.mmtimes.com/index.php/national-news/9923-journalists-confused-over-new-media-laws.html
https://www.article19.org/data/files/medialibrary/3679/Printing-and-Publishing-Enterprise-Law-Bill.pdf

associations were certainly able to express their grievances but had a very slight impact on the
final decision-making process. Thein Sein’s government has retained the power to grant and
revoke press licenses and could prohibit publications potentially damaging the State. In
addition, those new press laws were added to a variety of colonial laws that were not
abrogated, despite the calls from journalists and human rights associations:

Most colonial laws used to restrict freedom of expression

The 1923 Official Secret Act: any topic can be “classified” by a military officer’s decision.
No journalist has the right to investigate, write an article or question information classified as
“secret”. This concerns in particular military issues. Journalists currently do not have access

to the list of classified topics.

The 1908 Unlawful Association Act: Any association that interferes with the administration
of law and the preservation of law or order, or that constitutes a danger to peace, may be
declared illegal. Journalists can be convicted if they refer in their articles to an “illegal”
organization, i.e. an entity that has been banned by the state. While the list of “illegal
associations” has not been made public, this law is used to convict and/or arrest people in

areas of ethnic conflict or in contact with insurgents in these areas.

The 1957 Penal Code: This law is used in defamation cases. It protects local officials, the
government and the army from articles published against them or statements that put them at
fault.

Thein Sein’s government thus applied judicial censorship through a legislative framework that
is as diverse as it is imprecise, using mainly pre-existing colonial laws rather than the two new
ones passed in Parliament in March 2014, to condemn information producers. The use of
colonial laws allowed the government to continue to punish the press on subjects previously
prohibited by the censorship body: ex post censorship has therefore been applied (and still
applies) instead of prior censorship.

Lifting prior censorship, a new “responsibility” for information producers

The abolition of the historic censorship body (the 1962 Press Scrutiny Registration

Division, PSRD) marked a new era for information producers: private sector journalists had
never practiced their profession without any censorship body. Since 2012, mandatory
procedure before publication is no more. This appears to be the most spectacular signal Thein
Sein’s government has sent to the press. However constrained journalism may have been by
the prior censorship system, information producers (whether journalists or media companies)
could not be prosecuted. What each of my interviewees described is that the lifting of prior
censorship generated a new sense of “responsibility” among them, leading to self-censorship.



They now consider themselves legally liable for writing their article since an ex

post censorship may apply. So how did the previous censorship system operate, and how did
it evolve?

Prior censorship as a “filter”

In spite of the computerization of censorship in 2005, the pre-2012 checking process still took
about a week, making the news obsolete at the time of publication. The editors were each
required to submit their draft newspapers to the PSRD for review of articles, layout, comics,
advertisements, clothing in photos, etc. If certain parts were deemed unacceptable, publishers
had to modify or delete them and re-present their project until validation. The

longer PSRD took to validate the layout of a newspaper, the less regularly it was published.
And if the PSRD decided to sanction a newspaper, rather than halt publication, it could also
delay publication or invalidate many articles so that the newspaper was unable to publish its
edition. Such a policy was particularly detrimental to the profits of media companies.
However, only the owners of the newspaper’s license (not information producers) could be
sentenced to prison, temporary suspension of publication or its closure. Interestingly, in the
past, licenses were owned by businessmen, ministries or military officers, who granted or
sublet them to the media. This dates back to 1975, when Ne Win’s administration decided to
limit the number of licenses to 3,000 for the entire publishing sector. Since then, the license
has become a marketable property, with the licenses being leased by their owners to the
media.

The censorship process, routinized for nearly half a century, acted as a “filter” for information
producers: only the censorship body or the license holder could be held liable for the articles
eventually published. The government can thus disappear as a repressive institution to
legitimize its democratic discourse, the punitive strategy being transferred from the
administration to the judiciary on the basis of the principle of “civil responsibility”. Articles
that concern military matters, armed conflicts (including the drug trade), corruption and
papers criticizing the government, its representatives, the army, etc. are no longer

censored stricto sensu but remain extremely risky. Since then, the government has had a
broad legislative framework to prosecute information producers, using both old and new laws
to censor the production of information.

The compromise of sustainability for non-state newspapers

In this context, 16 non-state news dailies reappeared in 2013, which had been unprecedented
since the newspapers nationalization in 1964. In the absence of prior censorship, it has
become structurally possible to publish daily newspapers, while the government has also
made the media licensing process smoother. Previously dispersed publications—state daily
newspapers, privately-owned magazines, exiled dissident newspapers—have thus competed
on the same market. This has been beneficial both to well-established private media groups
that created daily versions of their weekly or monthly newspapers and to dissident media
returning from exile that could publish their first dailies in the country and to privately-owned


http://www.rfa.org/english/news/myanmar/newspapers-03262013182656.html

independent publications. Anyone can now apply for a license and start one’s own newspaper.
In spite of such a liberalization process, the freedom of expression of press companies is still
constrained as the government retains the power to grant and revoke licenses.

From exiled newspaper to media company

What is at stake now is the financial sustainability of privately-owned newspapers. This is a
classic model of press privatization: when the press emancipates from state control to become
independent, this autonomy implies finding an economic model to survive in a highly
competitive market. In Western democracies, it is well established that the financial
sustainability of the media through advertising and belonging to tycoon press conglomerates,
restricts the plurality of alternative opinions and points of view. Such trends can also be seen
in the media sector privatization in Myanmar. Let us take the example of one major media
that returned from exile in 2012, Mizzima. This dissident media, funded by private donors
from the diaspora in exile or by international civil society support programs, had to transform
itself into a commercial media soon after it relocated in the country and established a
partnership with a finance and real estate tycoon in 2013. However, unwilling to compromise
on its political line, Mizzima quickly ended this business alliance. Since then, the group

has stopped publishing its daily newspapers in Burmese, maintaining its website and a
business weekly in English, both financed by advertising and the sale of news content on state
television (MRTV).

New content censorship: the use of the word Rohingya

As mentioned above, private media in liberal economies face new constraints because the way
they finance their activities can have an impact on what type of information is published. This
is also observable in Myanmar, especially for advertisers, who can influence the editorial line
of private newspapers. In particular, local media organizations have been under pressure from
their advertising investors not to use the term Rohingya in local privately-owned newspapers
in Burmese language. In 2012, this Muslim minority in Northern Arakan state (Rakhine),
which asks for recognition as a “national minority”, already faced repeated persecutions by
extremist movements fanned by monk U Wirathu’s anti-Muslim preaching. Such a situation
culminated in the “Rohingya crisis” which was largely instrumentalized by the Islamophobic
propaganda of these ultra-nationalist movements on Facebook. This dramatic situation
resulted in the 2017 humanitarian crisis, now qualified as genocide by the United Nations.
Massacres perpetrated by the Burmese army, in reprisal for attacks on police stations by

the Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA), have caused a massive exodus of 700,000
Rohingya to Bangladesh.

The use of the term Rohingya appears to have been informally banned since 2013 and
replaced by Bengali, through the lobbying efforts of Ma Ba Tha. This ultra-nationalist
Buddhist group led by U Wirathu became popular in 2013 with its campaigns for the
protection of race (Burmese) and religion (Buddhist). This group has managed to use social
networks and especially Facebook in spreading information, political and religious
discourse... but also rumors, fake news and Islamophobic messages. As a result, Islamophobic
discourse has spread to traditional media and political institutions, sometimes legitimizing


https://www.irrawaddy.com/business/mizzima-shut-daily-tycoon-cuts-ties.html

atrocities perpetrated against Muslims in Rakhine State. Thein Sein’s government, reputedly
close to this radicalized group permitted hate speech to spread against these “foreigners” he
calls Bengali and whose existence it does not acknowledge. Consequently, private businesses
buying advertising inserts in newspapers hold back from funding publications still using a
controversial word such as Rohingya. The economic elites financing the print media do not
seem willing to offend the government or take a stand in this debate. Provoking the anger of
nationalist groups could also threaten newspaper sales, as boycott campaigns are their popular
mode of action. The privatization of daily newspapers as a result of the lifting of prior
censorship and a relaxation of the license ownership rule seems to have shifted the lines of
censorship. Once exercised by the censoring body, nowadays it amounts to economic
censorship, with financial investors following the government’s political agenda.

Conclusion

A look at three aspects of the reform shows how dramatic the change for print media has
been. Within a few years, it has shifted from a handful of censored publications to an
information market flooded with political news. But has the reform deeply transformed
institutional structures and government practices against the print media? The way in which
the new press legal framework was adopted rather shows a continuity of practices and how
Thein Sein’s government confined the role of civilians to mere consultation. Similarly, the
lifting of prior censorship imposes new constraints on information producers. Censorship has
shifted from license owners to journalists themselves, who are forced to self-censor in order to
face their new “responsibility”. The prevalence of State authoritarian modes of governance
can also be seen in the emerging information market. The new economic actors who finance
the private press are taking on a new role as censors. Unwilling to overstep the invisible
political line set by Thein Sein’s government, they ensure economic viability for these
companies in exchange for depoliticizing information. Finally, the new political configuration
that opened up with Aung San Suu Kyi’s accession to power in 2016 has not fundamentally
changed the ground rules for the press. Her government has adopted values of justice and has
therefore striven to respect the “rule of law”... which is actually made up of the same legal
and institutional framework. Information producers can therefore still be harshly convicted in
writing controversial topics. Things have become even harder for journalists with the
“Rohingya crisis”, as it has become impossible to talk about the situation in the local private
press. Two Burmese Reuters journalists have just been released after 500 days in prison,
sentenced to seven years’ imprisonment under the 1923 State Secrets Act for covering the
conflict.


https://www.reuters.com/article/us-myanmar-journalists/two-reuters-reporters-freed-in-myanmar-after-more-than-500-days-in-jail-idUSKCN1SD056

	The Print Media Reform in Post-Junta Myanmar
	A political transition to “discipline-flourishing democracy”
	Democratization through the media reform?
	Is the new legal framework an inclusive process for civil society?
	Lifting prior censorship, a new “responsibility” for information producers
	The compromise of sustainability for non-state newspapers
	Conclusion


